نحوه هواگیری شوفاژ

هواگیری شوفاژ چگونه انجام می‌شود؟

با آغاز اولین باران‌های پاییزی و سرد شدن هوا، احتمالا به فکر راه اندازی شوفاژ خانه می‌افتید. با این حال نکته‌ای که قبل از هر چیز باید به آن توجه داشته باشید، هواگیری شوفاژ است. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بسیاری از مردم با شروع شدن سرما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نصب و راه اندازی رادیاتور خانه است. برای اینکه سیستم گرمایشی منزل شما به خوبی کار کند، لازم است که برای هواگیری آن اقدام کنید.

حتی گاهی پیش می‌آید که شوفاژهای خانه راه اندازی شده‌اند اما به مرور متوجه می‌شوید که هوای محیط به خوبی گرم نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل آن تجمع هوا در لوله‌های رادیاتور است. تنها کافی است برای هواگیری رادیاتورهای منزل اقدام کنید تا مشکل آن‌ها برطرف شود.

بهترین زمان هواگیری شوفاژهای خانه

همانطور که به آن اشاره کردیم، با آغاز فصل سرما نیاز شما به گرم کردن محیط خانه بیشتر می‌شود. به همین دلیل می‌توانید برای سرویس و تعمیر کردن رادیاتور پکیچ از یک سرویس کار فنی و متخصص کمک بگیرید. علاوه بر آن در صورتی که عوامل زیر را مشاهده کردید، نیاز به هواگیری رادیاتور پکیچ خواهید داشت.

  • زمانی که صدای قطرات آب را از داخل رادیاتور می‌شنوید.
  • اگر رادیاتور سرد است.
  • در صورتی که شوفاژ نمی‌تواند محیط را به اندازه کافی گرم کند.

بررسی دوره‌ای رادیاتورهای خانه به شما کمک می‌کند تا نیاز به پرداخت هزینه‌های احتمالی سرویس و تعمیر آن نداشته باشید. این مسئله به خصوص وقتی که عمر زیادی از شوفاژها گذشته باشد، جدی‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر سه سوته شوفاژ دیواری

برای هواگیری شوفاژ منزل، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

شوفاژ را بررسی کنید

در گام اول بهتر است رادیاتورها را بررسی کنید. وظیفه این سیستم گرمایشی این است که به کمک گردش آب داغ در لوله‌ها، به گرم شدن هوا کمک کند. طبیعی است که تجمع هوا در لوله‌ها باعث اختلال در روند گرم شدن شود. به همین دلیل نیاز به هواگیری شوفاژ خواهد بود.

نحوه هواگیری شوفاژ

هوا از طریق زیر وارد لوله‌های رادیاتور می‌شود:

  • سوراخ بودن رادیاتور
  • ورود از راه مخزن آبرسانی
  • وجود رسوب و زنگ زدگی در لوله‌ها

بهتر است که تمام شوفاژهای ساختمان را بررسی کنید. وجود شکستگی، نشتی و پوسیدگی اتصالات نیز همگی باعث ورود هوا به سیستم گرمایشی است. در صورتی که هر یک از این موارد را مشاهده کردید، برای تعمیر آن اقدام کنید.

هر چند می‌توانید از یک کارشناس متخصص و مجرب در زمینه سرویس و تعمیر شوفاژ نیز کمک بگیرید.

نقش پیچ مخصوص در هواگیری شوفاژ

برای هواگیری شوفاژ به پیچ خروجی مخصوص نیاز دارید. شیر خروجی را از بخش بالایی رادیاتور پیدا کنید. روی این شیر یک قسمت مربعی شکل وجود دارد که برای تنظیم پیچ خروجی تعبیه شده است.

اگر پیچ مورد نظر را در اختیار ندارید، بهتر است قبل از هواگیری شوفاژ آن را تهیه کنید. هر چند اگر کمی تجربه داشته باشید، آچار فرانسه هم گزینه خوبی است که به شما کمک می‌کند.

چنانچه چندین شوفاژ در ساختمان وجود دارد، بهتر است تمام آن‌ها را هواگیری کنید.

اقدامات مهم در هواگیری شوفاژ

  • بسیار مهم است که قبل از انجام هواگیری، سیستم گرمایشی موتور خانه را خاموش کنید. پس از آنکه دما کاهش یافت و کمی خنک شد، می‌توانید کار را آغاز کنید.
  • به کمک پیچ مخصوص و یا آچار فرانسه، شیرهای ورودی و خروجی را باز کنید. معمولا وقتی پیچ را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید، این مشکل برطرف می‌شود.
  • پس از آن هوایی که به آرامی از رادیاتور در حال خروج است را می‌شنوید. کمی صبر کنید تا هوای خروجی سرد شود. در این حالت هواگیری شوفاژ انجام شده و به جای آن آب داخل لوله‌ها قرار می‌گیرد.
  • تا قبل از آنکه آب به آرامی از شیر خروجی تخلیه شود، صبر کنید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که هوا به طور کامل از سیستم گرمایشی خارج شده است.
  • این بار پیچ مخصوص یا آچار را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شیر خروجی محکم شود. در صورتی که قطرات آب به اطراف پاشیده شده، با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

هواگیری شوفاژ موتورخانه

در روش قبلی شما ناچار به هواگیری شوفاژ به شکل دستی بودید. با این حال روش اتوماتیک از دیگر روش‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. برای هواگیری اتوماتیک، لازم است از طریق سیستم مرکزی یا موتورخانه اقدام کنید. به عبارت بهتر اگر پکیج رادیاتورهای منزل شما مدرن باشند، تنها به کمک فشار دادن دکمه هواگیری، می‌توانید تمام مراحل بالا را در یک مرحله انجام دهید. هر چند توجه به دستور العمل‌هایی که در دفترچه راهنما ذکر شده است نیز مهم است. پس از فشار دادن دکمه، احتمالا عقربه فشار افت می‌کند. با این حال اگر افت فشار بیش از حد باشد، احتمالا نیاز است که دیگ با آب جوش پر شود.

این مسئله برای هر ساختمان مسکونی متفاوت خواهد بود.

اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از یک متخصص و کارشناس شوفاژ کمک بگیرید.

هواگیری شوفاژ منزل

مشکلات رایج عدم هواگیری شوفاژ

اگر به هواگیری رادیاتور پکیج در زمان مناسب توجه نداشته باشید، ممکن است مشکلات و خسارت‌های زیادی را متحمل شوید. برخی از آن‌ها شامل این موارد است:

  • باقی ماندن هوا در لوله‌ها باعث زنگ زدگی و در نتیجه پوسیدگی آن‌ها می‌شود.
  • هوای موجود در لوله‌ها، مسیر سیرکولاتور را مسدود می‌کند. این مسئله موجب اختلال در عملکرد سیستم گرمایشی می‌شود.
  • مدام سروصداهای ناهنجاری را از سمت لوله‌های شوفاژ می‌شنوید.
  • بخشی از رادیاتور سردتر از بخش‌های دیگر است.

اختلال در گرم شدن شوفاژ پس از هواگیری

اگر فرایند را یکی پس از دیگری انجام دادید، با این حال هنوز هم هوای محیط به خوبی گرم نمی‌شود، احتمالا مشکل دیگری وجود دارد. برای بررسی و رفع آن، بهتر است به این موارد توجه کنید:

  • فشار گاز رادیاتور کاهش یافته است.
  • مبدل، رسوب گرفته است.
  • ورودی‌های گاز خراب شده‌اند.
  • مشکل از سنسور گرمایش است.
  • در اندازه لوله‌های ورودی گاز، مشکل ایجاد شده است.

سخن آخر

در پایان اگر می‌خواهید برای هواگیری شوفاژ منزل اقدام کنید، بهتر است با یک متخصص و یا تعمیرکار شوفاژ مشورت کنید. گاهی کمبود تجربه در این موارد، موجب خسارت‌های بیشتری می‌شود. پس بهتر است قبل از اینکه خودتان شخصا وارد عمل شوید، از یک کارشناس تعمیر و سرویس شوفاژ کمک بگیرید.

یک پاسخ

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *