پاک کردن لکه های چربی

ترفندهای ساده برای پاک کردن لکه‌های چربی

فرقی نمی‌کند که چقدر مرتب هستید و هنگام آشپزی منظم رفتار می‌کنید، همین که سرتان را برگردانید لکه‌های چربی را در اطراف گاز و کابینت‌ها می‌بینید که به شما دهن کجی می‌کنند. پاک کردن لکه‌های چرب از آن دسته کارهایی است که نیاز است هر چند وقت یکبار انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه شما به اندازه کافی تمیز و پاکیزه شده است. این کار در نظافت منزل هم تاثیر چشمگیری دارد.

مهم‌ترین موادی که به کمک شما می‌آیند تا نظافت آشپزخانه را به خوبی انجام دهید، این گزینه‌ها هستند:

  • مایع ظرفشویی
  • جوش شیرین
  • الکل
  • سرکه
  • پودر بوراکس
  • آمونیاک

با استفاده از این موارد می‌توانید چربی‌های آشپزخانه را تمیز کنید، با این حال لازم است که این ترفندها را به کار ببرید.

مایع ظرفشویی؛ پرکاربرد و دم دست

یکی از بهترین گزینه‌ها برای تمیز کردن لکه‌های چربی به خصوص زمانی که هنوز تازه هستند مایع ظرفشویی است. کافی است که اندازه یک قاشق مایع را در پیمانه آب داغ حل کنید و بعد از آن با استفاده از یک پارچه تمیز شروع به پاک کردن لکه‌های چربی کابینت‌ها و اجاق گاز نمایید. در نهایت هم یک پارچه تمیز برای خشک کردن کفایت می‌کند.

جوش شیرین؛ قوی و موثر

یک پارچه تمیز را مرطوب کنید و کمی جوش شیرین روی آن بریزید. کابینت‌های آشپزخانه و لکه‌های چربی را به کمک آن پاک کنید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

الکل برای روزهای ضدعفونی

نه تنها برای پاک کردن لکه‌های چرب آشپزخانه بلکه برای ضدعفونی کردن درب کابینت‌ها می‌توانید از الکل استفاده کنید. هر چند اگر کابینت‌های آشپزخانه از جنس خاصی هستند، بهتر است ابتدا مقداری از آن را در گوشه‌ای از کابینت امتحان کنید تا اطمینان بیابید که باعث تغییر رنگ آن‌ها نمی‌شود.

ترکیب سرکه سفید و آب

از دیگر موادی که به پاک کردن لکه‌های چربی کمک می‌کند، ترکیب کردن یک پیمانه سرکه سفید با مایع ظرفشویی و ۲ پیمانه آب گرم است. پس از آن با استفاده از یک دستمال تمیز شروع به پاک کردن چربی‌های آشپزخانه نمایید.

پاک کردن لکه های چربی

تمیزی با پودر بوراکس

اگر به ترکیب قبلی یک پیمانه پودر بوراکس اضافه کنید، ترکیب قوی‌تری به دست می‌آید که به پاک کردن سریع لکه‌های چربی از آشپزخانه و دیوارهای آن کمک می‌کند.

آمونیاک

نصف پیمانه آمونیاک به همراه نصف پیمانه آب برای نظافت آشپزخانه گزینه خوبی خواهد بود. با این حال بهتر است هنگام استفاده از این محلول از باز شدن درب و پنجره‌های آشپزخانه اطمینان حاصل کنید.

اگر جنس کابینت‌ها از چوب است، می‌توانید در پایان از روغن لیمو برای آن‌ها استفاده کنید.

از بین بردن لکه‌های سخت اجاق گاز

لکه‌های چربی اجاق گاز از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین لکه‌ها هستند، اما نگران نباشید به استفاده از محلول آب جوش، مایع ظرفشویی و سرکه می‌توانید تمام میله‌ها، شعله‌ها و سطح گاز را تمیز کنید.

به کمک اسکاچ، سیم ظرفشویی و مسواک تمام بخش‌های گاز را تمیز کنید.

اگر هنوز لکه‌هایی هستند که به راحتی پاک نمی‌شوند، از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده نمایید و در نهایت به کمک یک پارچه تمیز سطح گاز را خشک کنید.

تمیز کردن لکه‌های چرب فیلتر هود

ترکیب جوش شیرین و آب داغ برای پاک کردن لکه‌های چربی فیلتر هود گزینه بسیار خوبی است. اگر لکه‌های چربی قدیمی هستند، می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید زمانی که می‌خواهید جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید، این کار را به آرامی و به تدریج انجام دهید تا از حالت جوشش آن در آب گرم بکاهید.

فیلتر هود را در ظرف ترکیب آب و جوش شیرین غوطه ور کنید تا تمام لکه‌های چربی از سطح آن پاک شود.

پاک کردن سینک ظرفشویی در یک چشم به هم زدن

تمیز کردن سینک ظرفشویی یکی از مواردی است که در نظافت آشپزخانه تاثیر زیادی دارد. کافی است که پودر نمک را با جوش شیرین و آب به صورت خمیر شکل در بیاورید. این خمیر را روی یک پارچه تمیز بریزید و لکه‌های چربی سینک را تمیز کنید.

گاهی بعد از شستن ظروف یک رسوب سفید رنگ بر روی سینک استیل باقی می‌ماند. برای پاک کردن آن می‌توانید یک دستمال تمیز را با سرکه خیس کنید و در بخش‌های مورد نظر پهن کنید و اجازه دهید که یک شب به این صورت باقی بماند. پس از آن سینک را با آب کافی بشویید.

برای براق شدن سینک استیل می‌توانید از نصف لیموترش با نمک پودر استفاده کنید.

لکه‌های چربی در اسرع وقت تمیز کنید

پاک کردن لکه‌های چربی قدیمی به مراتب سخت‌تر است، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین ترفندهای نظافت آشپزخانه این است که کثیفی‌ها و لکه‌ها را بلافاصله پاک کنید. تنها یک دستمال و پارچه تمیز برای پاکیزگی این لکه‌ها کفایت می‌کند. برخی از لکه‌ها خاصیت اسیدی دارند، پس بهتر است به سرعت آن‌ها را تمیز کنید تا باعث آسیب دیدن سطوح فلزی مثل سینک استیل نشوند.

پاک کردن لکه های چربی

پاک کردن لکه‌های اثر انگشت

احتمالا بر روی سطوح براق و درخشنده چربی اثر انگشت را مشاهده کردید. برای پاک کردن این لکه‌های چرب می‌توانید از محلول‌های غیر کلریدی استفاده کنید. اسپری کردن این محلول روی سطوح فلزی باعث پاک کردن سریع و بی دردسر لکه‌های چربی می‌شود.

روغن زیتون؛ معجزه‌ای برای درخشندگی سطوح

برای برق انداختن آشپزخانه و نظافت منزل، روغن زیتون یک گزینه مناسب است. تنها کافی است که یک پارچه تمیز را به روغن زیتون آغشته کنید و روی سطوح فلزی بکشید تا به درخشندگی و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر خط و خش کمک کنید. می‌توانید به جای روغن زیتون از روغن‌های جلا دهنده که در بازار موجود هست هم استفاده نمایید.

نکات پایانی در پاکیزگی لکه‌های چرب

– اگر می‌خواهید از برای پاک کردن لکه‌های چرب از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید حتما برچسب و دستورات آن را مطالعه کنید.

– برای نظافت آشپزخانه بهتر است که تمام درب و پنجره‌ها را باز کنید و موادی که نمی‌شناسید را با هم ترکیب نکنید.

– شوینده‌های متنوعی در بازار وجود دارند که برای نظافت منزل به کار گرفته می‌شوند، با این حال به یاد داشته باشید که تمام آن‌ها برای تمیز کردن چربی‌های کابینت و برخی سطوح مناسب نیستند.

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *