لوله کشی

فرآیند لوله کشی | چگونگی و نحوه تعمیر انواع لوله ها (پلی اتیلن)

در فرآیند لوله کشی سنتی، به ازای هر ۲۰ فوت از لوله از یک اتصال نر و مادگی که به وسیله گسکت عایق بندی شده، استفاده می شود. این نقطه ی اتصال نقطه ی عطفی برای انجام خدمات نگه داری و تعمیر به حساب می آید. لوله های فلزی به مرور زمان خورده شده و باید مورد مراقبت همیشگی قرار بگیرند.

فرآیند لوله کشی

یک خط لوله که جنس آن از پلی اتیلن باشد نه تنها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مستحکم است، بلکه از مفاصلی بهره می برد که نشتی را به حداقل ممکن می رساند حتی به اندازه خود لوله مقاوم است. این روند لوله کشی به جز در موارد نادری مثل حوادث ناگهانی از جانب عوامل ثالث، روندی است که به محافظت و نگهداری نیازی ندارد.

اگر عوامل ثالث به لوله پلی اتیلن صدمه وارد کند لازم است از روش های تعمیر برای ترمیم و اصلاح خط لوله و بازگرداندن روند کاری به روال قبل استفاده شود. برای ترمیم خط لوله که به صورت روکار است دست کاربر باز بوده و قادر هست لوله را جابه جا نموده و برش بزند یک قطعه سالم را جایگزین آن کند و با بهره گیری از جوش لب به لب یا الکتروفیوژن بخش مورد نظر را اصلاح کرد.

با این وجود زمانی که لوله ها توکار باشند قادر به حرکت دادن لوله نخواهیم بود این فرآیند لوله کشی دائمی بوده و تعمیر بخش آسیب دیده نیازمند اجرای عملکردهای خاصی مثل استفاده از ماسوره یا تشکیلات فلنج دار، کوپلینگ های مکانیکی یا الکتروفیوژن و غیره تا روند اصلاح بخش آسیب دیده میسر شود.

به طور کلی این فرآیند به دو بخش لوله کشی کلی و لوله کشی جزئی تقسیم می شود که هر دوی آن ها به طور کامل و تخصصی توسط متخصصان شرکت مهندسی گونیا انجام می شود.

نحوه تعمیر لوله گاز

فرآیند لوله کشی پلاستیکی ممکن است در زمان نصب یا در اثر فعالیت عوامل ثالث، دستخوش صدماتی شوند برای این منظور از کوپلینگ های مکانیکی یا الکتروفیوژن های خاصی برای فرآیند لوله کشی پلاستیکی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و به راحتی جانشینی برای بخش های صدمه دیده به حساب می آیند، خیلی زیاد استفاده می شود.

برای اصلاح خط لوله گاز ابتدا جریان گاز را قطع می کنیم، سپس بخش صدمه دیده را جدا کرده و به وسیله یک اتصال مکانیکی تعمیری یا یک قطعه لوله جدید هم چنین با استفاده از دو کوپلینگ یا یک کوپلینگ و یک اتصال جوشی جانشین می شود.

تعمیرات موقت لوله های پلی اتیلن

یکی از مواردی بسیاری از تکنسین ها برای انجام تعمیرات لوله به کار می برند، بهره بردن از کلمپ های پیچی تمام دورگیر است. این نوع از کلمپ های تعمیری وسیله ای بسیار مناسب برای تعمیرات موقت لوله به حساب می آیند.

بهتر است از کلمپ های پیچی تمام دور گیر در تعمیراتی استفاده شود که در آن ها لوله می تواند انسجام خود را حفظ کند. هم چنین مطلوب است از این روش زمانی که سوراخی به وجود آمده استفاده می شود، تعمیر سوراخ هایی با سطح برش تمیز و گرد، خراشیدگی هایی عمیق و یا سوراخ هایی که حداکثر اندازه شان کمتر از یک سوم قطر اسمی لوله باشد می توان از روش مذکور بهره برد. بهتر است در موارد زیر از کلمپ های پیچی تمام دورگیر استفاده نشود:

  • لوله هایی که ترک خورده اند.
  • لوله هایی که سوراخ شدگی آن ها به صورت دندانه دار است.
  • پارگی های طولانی
  • لوله های خراش دار یا سوراخ های عمیق

موارد مذکور در اثر فشار بارهای موجود به خارج از کلمپ سرایت می کنند و توصیه می شود در این موارد از به کار بردن روش کلمپ پیچی خودداری کنید. فشار و دمای بیش از حد مجاز که توسط کارخانه پیشنهاد شده عبور نکنید. کاربر لوله کش باید از توصیه و راهنمایی های کارخانه سازنده کلمپ بهره ببرد بهتر است از محصولاتی استفاده شود که مخصوص کار با پلی اتیلن باشد.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *