لوله کشی جزئی

لوله کشی جزئی | بررسی مرحله به مرحله به آن و تست و نکات نهایی مربوطه

لوله کشی جزئی یکی از روش‌های لوله کشی است. به طور کلی می توان گفت که لوله کشی ساختمان یکی از مهم ترین اقدامات می باشد که اگر به شکل صحیحی انجام نشود پس از مدتی مشکلات فراوانی به وجود خواهد آورد. لوله کشی های جزئی را می‌ توان با روش های بسیار ساده و ابتدایی انجام داد.

در لوله کشی جزئی دیگر مثل لوله کشی کلی نیازی به نقشه کشی بزرگ و انشعابات بسیار بزرگ نیست بلکه در لوله کشی جزئی معمولا لوله کشی روکار انجام می شود آن هم در مواردی که قصد جابجایی یک سری  شیر آلات را داشته باشید. به عنوان مثال برای جابجایی شیر روشویی و شیر توالت لوله کشی جزئی انجام می شود که شامل مراحل زیر است:

  • بررسی و اندازه گیری فاصله برای تهیه تجهیزات و وسایل لازم
  • کشیدن لوله
  • اتصال فتینگ
  • هواگیری
  • تست نهایی

بررسی و اندازه گیری اتصالات در لوله کشی جزئی

برای لوله کشی جزئی باید لوله کش در ذهن خود یک نقشه ترسیم کند سپس با اندازه گیری فاصله مورد نظر از لوله و انشعاب اصلی تا مکان دلخواه مقدار لوله مورد نیاز را  بداند تا یک لوله کشی یک دست جزئی انجام گیرد.

کشیدن لوله

لوله های مورد نظر را به انشعاب اصلی متصل کنید و از اتصال محکم آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که لوله کشی رو کار را باید در قسمت هایی که رفت و آمد کمتر است انجام دهید چرا که درصورت زیادی در دسترس بودن احتمال ترکیدگی و نشت آن ها زیاد است.

اتصال فتینگ

هنگام لوله کشی تا قبل از اتمام مراحل لوله کشی نمی توان شیرالات را نصب نمود به همین سبب در انتهایی ترین قسمت لوله باید در پوش هایی قرار داد تا درصورت جریان پیدا کردن آب مشکلی پیش نیاید.

هواگیری

پس از اتمام اتصالات لوله کشی هوا گیری مهم ترین قسمت است به طوری که تا قبل از هوا گیری نباید شیرآلات متصل شوند. درپوش ها و فتینگ ها را باز کنید تا هوای درون لوله ها خارج شود در این هنگام ممکن است مقداری آب نیز از لوله ها خارج شود که جای نگرانی نیست.

تست نهایی

تمام عرض لوله های رو کار را بسنجید و اگر در قسمتی نمناکی یا نشتی دیدید یعنی اتصال خوب برقرار نشده است و باید به بررسی آن بپردازید. پس از آن که تمامی مراحل لوله کشی جزئی یا لوله کشی رو کار را انجام دادید می توانید شیرآلات مورد نظر خود را نیز به راحتی متصل کنید. برای انجام تمامی این مراحل توجه داشته باشید که انشعاب اصلی آب بسته باشد.

برای انجام لوله کشی بهتر است از شرکت های معتبر و فعال در این زمینه کمک بگیرید و بهترین لوله کش ها را از این شرکت ها بخواهید. شرکت گونیا یکی از شرکت های خدماتی فنی در اصفهان است. شما می توانید برای انواع خدمات فنی مثل لوله کشی، برق کاری و خدمات خرده کاری در اصفهان از گونیا کمک بخواهید.

نکات لوله کشی جزئی

هنگام لوله کشی ساختمان یک سری نکات را باید رعایت نمود تا از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری شود. این نکات شامل موارد زیر می باشند:

  •  زمانی که لوله ها را در زمین قرار می دهید نباید فاصله آن ها خیلی سطحی یا خیلی عمیق باشد چرا که لوله های سطحی به شدت در معرض ترکیدگی قرار دارند و لوله های عمقی نیز در فشار زیاد قرار دارند و تعمیر آن ها نیز کار بسیار مشکلی است.
  • کیفیت آب را شبکه آب رسانی مشخص می کند بنابراین برای لوله کشی ساختمان باید از لوله های جنس خوب و مرغوب استفاده کرد تا طعم و رنگ آب تغییر پیدا نکند. اگر از لوله های نا مرغوب استفاده کنید قطعا احتمال نشتی و نا خالصی آب مورد استفاده شما بالا می رود.
  • می بایستی لوله کشی ساختمان ظرفیت مناسبی داشته باشد و در قطر های مناسب تهیه شود چرا که قطر و ظرفیت کم باعث تجمع رسوب در لوله می شود که در این صورت باید از لوله باز کن استفاده کرد حتی در برخی موارد لوله ها باید تعویض شوند‌.
  • یکی از عوامل بسیار مهم این است که لوله ها در معرض انفجار، گرما، انجماد قرار نداشته باشند چرا نصب لوله در چنین مکان هایی باعث ترکیدن لوله ها می شود که دیگر کار تعمیر را سخت خواهد کرد.
  • هنگام لوله کشی چند خروجی باید قرار دارد تا مواد زائد به فاضلاب راه پیدا کنند از طرفی برای ساختمان هایی که تعداد واحد های ان ها زیاد است باید یک پمپ بر روی کنتور آب قرار داد تا دسترسی به آب برای تمام ساکنین وجود داشته باشد.
  • لوله کشی شما آنقدر باید خوب انجام گیرد تا در نیاز به نشت یابی کردن وجود نداشته باشد.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *