ضدعفونی خانه

زیر و بم ضدعفونی کردن منزل در کرونا

شروع فصل پاییز و زمستان، برای برخی افراد با آغاز سرماخوردگی و ویروس‌های آنفولانزا همراه است. با توجه به شیوع ویروس کرونا مسئله‌ای که اهمیت پیدا کرده است، نحوه ضدعفونی کردن منزل و محیط کار است.

 راه حل‌های زیادی وجود دارد که برای نظافت و تمیز کردن منزل مناسب است، با این حال رعایت برخی از نکات ایمنی نیز اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال برخی با استفاده بیش از حد از محلول‌های شوینده و ضدعفونی کننده موجب عوارض و ناراحتی‌های بیشتر برای سلامتی خود می‌شوند.

اگر می‌خواهید درباره نحوه صحیح ضدعفونی کردن منزل و نظافت محیط برای از بین بردن میکروب‌ها اطلاع یابید، نیاز است به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشید.

از آنجایی که برخی از میکروب‌ها به مرور با شرایط محیط سازگار می‌شوند، نیاز است که از روش‌های درست و اصولی برای میکروب زدایی استفاده کنید.

نحوه ضد عفونی کردن خانه در برابر کرونا

با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم جهان با آن درگیر شدند. پزشکان روش مقابله با آن را رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و همچنین رعایت فاصله اجتماعی عنوان کردند. با این حال از دیگر روش‌هایی که برای مقابله با کرونا عنوان می‌شود، ضدعفونی کردن خانه و محیط کار است. از آنجایی که ممکن است ویروس بر روی برخی از سطوح، مدت زمان طولانی باقی بماند، بهتر است برای حذف آن اقدامات لازم را انجام دهید.

بسیاری از ما ناچار به انجام امور مختلف در طول روز هستیم. از عبور و مرور با وسایل نقلیه عمومی گرفته تا خرید کردن و موارد دیگر. با این حال برای ضدعفونی کردن وسایل بهتر است این کارها را انجام دهید:

پلاستیک‌های خرید را جدا کنید

پس از خرید از فروشگاه، بهتر است پلاستیک‌های خرید را جدا کنید. علاوه بر آن قبل از قرار دادن هر محصول سر جای خود، آن‌ها را به کمک یک دستمال تمیز و آغشته به مواد ضدعفونی، تمیز کنید و سپس در یخچال و کابینت بگذارید.

میوه، سبزیجات و یا گوشت را قبل از آنکه در یخچال قرار دهید، بشویید.

ضدعفونی کردن سطوح خانه

دستگیره‌های درها از بخش‌هایی هستند که نیاز به ضدعفونی دارند. بهتر است با استفاده از دستمال‌های آغشته به الکل دستگیره‌های در، کلیدها و پریزها و هر بخشی که در طول روز با آن در ارتباط هستید را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که در مصرف الکل و مواد شوینده زیادی روی نکنید، این کار ممکن است باعث حساسیت شود، به خصوص اگر نسبت به آن‌ها آلرژی داشته باشید.

مناسب‌ترین ترکیب برای نظافت و ضدعفونی کردن خانه

ضدعفونی‌های غیر شیمیایی مثل سرکه سفید و جوش شیرین گزینه‌های کم خطری هستند، با این حال با توجه به شیوع ویروس کرونا، می‌توانید از محلول‌های شیمیایی ضدعفونی قوی‌تر استفاده کنید. به شرط آنکه فرمول ۱:۱۰ را به کار بگیرید.

معنای این فرمول این است که به ازای هر پیمانه مایع سفید کننده، لازم است که ۹ پیمانه آب استفاده کرده و آن‌ها را با هم ترکیب کنید. همچنین بهتر است مواد ضدعفونی را با یکدیگر ترکیب نکنید، این مسئله بسیار جدی و مهم است.

پس از به دست آوردن محلول، آن را در یک آبپاش برای اسپری کردن به سطوح بریزید و در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید. از این نوع محلول‌ها برای تمیز کردن سطوح سخت استفاده کنید. نظافت سطوح نرم مثل پارچه با این نوع محلول باعث آسیب دیدن بافت آن خواهد شد.

ضدعفونی منزل

برای استفاده از سایر مواد ضدعفونی مثل الکل بهتر است گزینه‌هایی را انتخاب کنید که میزان الکل آن‌ها حداقل ۶۰% باشد. محلول آنولیت از جمله موادی است که ضرر و عوارض کمی دارد و علاوه بر آن به محیط و بدن شما آسیب نمی‌زند.

برای ضدعفونی کردن خانه لباس رزم بپوشید!

گندزدایی خانه از میکروب و ویروس‌ها بسیار مهم و ضروری است. این مسئله به خصوص برای کسانی که یکی از اعضای خانواده آن‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده است، اهمیت بیشتری دارد. مراحل گام به گام نظافت و تمیز کردن منزل یا محیط کار شامل این موارد است:

– اولین کاری که باید قبل از ضدعفونی انجام دهید، پوشیدن دستکش یکبار مصرف است. وجود دستکش مانع از برخورد دستان شما با محیط آلوده و یا حتی مواد ضدعفونی کننده شیمیایی می‌شود. بهتر است از ماسک و عینک استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید که مشکلی به وجود نمی‌آید.

– ابتدا سطوح را با استفاده از محلول آب و صابون تمیز کنید. همچنین می‌توانید از دیگر محلول‌های شوینده برای تمیز کردن سطوح مختلف استفاده نمایید.

– پس از شستن سطح و خشک کردن آن، مواد ضدعفونی کننده مورد نظر را به کار بگیرید.

– می‌توانید از وایتکس برای ضدعفونی کردن سطوح منزل یا محیط کار مثل دستگیره‌های در، کف و بخش‌های دیگر استفاده کنید. با این حال طبق فرمول ۱:۱۰ آن را با آب ترکیب کنید و سپس استفاده نمایید.

– قبل از انتخاب محلول‌های ضدعفونی برچسب اطلاعات آن را مطالعه کنید تا از ماندگاری و قدرت ضدعفونی کردن آن‌ها مطلع شوید.

– به هیچ وجه چند ماده ضدعفونی را با یکدیگر ترکیب نکنید و موادی را که تاریخ مصرف آن‌ها تمام شده است را به کار نبرید.

نحوه شستن و ضدعفونی کردن پوشاک

برای مواردی مثل حوله و پوشاک تنها کافی است آن‌ها را با آب گرم بشویید و اجازه دهید که به خوبی خشک شوند. اگر فردی از اعضای خانواده به ویروس کرونا مبتلا شده است، از تکان دادن لباس‌های او در فضای خانه بپرهیزید. برای جابجایی لباس‌های فرد بیمار از دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و پس از شستن لباس‌ها، حتما ماشین لباسشویی را ضدعفونی نمایید.

گندزدایی بخش‌های آلوده منزل

یکی از راه‌هایی که در ضدعفونی کردن منزل به شما موثر است، کمک گرفتن از یک شرکت خدمات فنی و مهندسی در اصفهان است. مهم‌ترین کارهایی که باید حین گندزدایی بخش‌های آلوده منزل انجام دهید، شامل این موارد است:

اشیای کوچک اما پرکاربرد

از دیگر وسایلی که باید به ضدعفونی کردن آن‌ها توجه داشته باشید، وسایلی مثل کنترل تلویزیون، ریموت ماشین، تلفن همراه و کلیدها هستند. یک دستمال را به الکل آغشته و سپس این وسایل را ضدعفونی کنید. برای تمیز کردن وسایلی مانند تلفن همراه، بهتر است آن را خاموش کنید و پس از تمیز کردن اجازه دهید که کاملا خشک شود.

ضدعفونی منزل

راه‌های ضدعفونی کردن آشپزخانه

با توجه به اینکه آشپزخانه یکی از بخش‌های حیاتی و مهم خانه است، تمیز کردن آن به روش اصولی اهمیت زیادی دارد و باید دقت بالایی برای این کار در نظر گرفته شود.

سینک ظرفشویی: ممکن است با توجه به شستن و ضدعفونی کردن سایر محصولات مثل گوشت یا اقلام دیگر، سینک ظرفشویی یک محیط آلوده باشد. برای تمیز کردن آن از محلول شوینده و آب گرم استفاده کنید. سرکه سفید و جوش شیرین در گندزدایی به شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از الکل، آنولیت، اتانول و مواردی مانند آن برای ضدعفونی استفاده نمایید.

 

اسکاچ ظرفشویی: بهتر است هر چند وقت یکبار اسکاچ ظرفشویی را عوض کنید. با این حال برای تمیز کردن آن شستن اسفنج و سپس قرار دادن آن به مدت ۲ دقیقه در ماشین ظرفشویی یا ماکروویو موثر است.

دستگیره‌ها: دستگیره‌های در، یخچال، کابینت، اجاق و هر آن چیزی که روزانه با آن سروکار دارید و از آن‌ها استفاده می‌کنید، نیاز به تمیز کردن و ضدعفونی دارند. با استفاده از الکل و پارچه تمیز آن‌ها را ضدعفونی نمایید.

سطل زباله: از دیگر بخش‌های آلوده می‌توان به سطل زباله اشاره کرد. بهتر است پس از هر بار تخلیه سطل، آن را با مواد شوینده و ضدعفونی بشویید و اجازه دهید که کاملا خشک شود.

شستن سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی را به کمک مواد شوینده و آب گرم تمیز کنید و سپس از مواد ضدعفونی کننده برای گندزدایی استفاده کنید. بهتر است هنگام کار با مواد شیمیایی، ماسک بزنید و در و پنجره‌ها را باز بگذارید.

سخن آخر

با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها برای ضدعفونی کردن منزل و محیط کار خود از انواع مواد ضدعفونی کننده شیمیایی استفاده می‌کنند. با این حال بهتر است که ابتدا از نحوه مصرف آن‌ها مطلع شوید، برای به کارگیری آن‌ها را با آب ترکیب کنید. همچنین در صورتی که نسبت به آن‌ها حساسیت دارید و یا بیماری خاصی دارید، از یک شرکت خدمات فنی و مهندسی کمک بگیرید.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *